Sådan skriver Ankestyrelsen i november 2019, i deres seneste pilot-praksisundersøgelse; Børnesagsbarometeret. Undersøgelsen har til formål, som så mange tidligere, at give et bredt indblik i kvaliteten af sagsbehandlingen for udsatte børn og unge med skærpet fokus på børneinddragelse. Aktuelt, som pilotprojekt, påviser undersøgelsen, at der forud for afgørelse kun afholdes børnesamtaler i 56% af de inddragede sager (Ankestyrelsen s. 6, 8-11).
Diskussionen og fokus er fortsat på børnesyn og børneinddragelse, men hverdagen i praksis synes endnu ikke at kunne efterleve visionen. Til trods for reformpædagogikkens store nedslag i børnesynets livscyklus synes det altså, på baggrund af de kvantitative data, at det fortsat er en aktuel problemstilling; hvorvidt barnet rent faktisk inddrages tilstrækkeligt (Ankestyrelsen 2011; Ankestyrelsen 2011; VIVE, 2018; Børns Vilkår, 2017; Børns Vilkår, 2019).
Vi finder det derfor også nævneværdigt, at den hidtidige bevisførelse for ”god børneinddragelse” i høj grad omhandler kvantitative data om, hvorvidt der er afholdt børnesamtale eller ej (Ankestyrelsen, 2011; Ankestyrelsen, 2019).
Det kan naturligvis ikke anfægtes, at dét at holde selve samtalen helt åbenlyst er en forudsætning for børneinddragelsen; men vi må stille os undrende over for, hvorvidt dét at holde samtalen i sig selv er en målbar parameter for god børneinddragelse, der kan stå alene.
Vi mener, at Barnets Reform havde mere på hjerte end blot at stille krav om dét at afholde samtalen.