Afklaring: Regulering og Vrede / Barnets Lov §18, §19, §20

Afklarende/udviklende samtaleredskab, der som dialogisk værktøj understøtter barn og socialrådgiver i emnet: vrede/reaktioner/regulering.

Kan bruges afklarende f.eks. under udarbejdelse af den Børnefaglig Undersøgelse – men også i forbindelse med opfølgning.

Anbefalet fra 3/4 år og opefter – afhængig af barnets funktionsniveau.

Jf. Barnets Lov §18, §19, §20

Køb adgang Log ind

3-sider dialogisk redskab til at identificerer problematikker/følelser hos barnet, hvor du som socialrådgiver i forvejen har kendskab til/tragtet dig frem til, at et bærende fokus er vrede, uhensigtsmæssige reaktionsmønstre og/eller utilstrækkelig regulering og raseri.

Redskabet består af 3 sider, hvor du og barnet i fællesskab skal:

  • Identificerer, hvad der kan starte vreden.
  • Identificerer, hvilke reaktioner, barnet har på vreden.
  • Identificerer, hvilke strategier barnet kan bruge for at bremse/kontrollere reaktionerne

Hele redskabet er visuelt illustreret med uvejr/storm. På side 1 er de begyndende grå skyer (hvad starter vreden); her kan socialrådgiver og barn i fællesskab gå i uddybende dialog om faktorer, som belaster barnet. På side 2 er uvejret brudt løs (hvilke reaktioner har barnet); her kan socialrådgiver og barn i fællesskab gå i dialog og få identificeret, hvad barnet gør; fx udadreagerende adfærd, indelukning mm. På side 3 foræres paraplyen og uvejret kan bremses (hvilke strategier kan barnet bruge imod vreden); her kan socialrådgiver og barn identificerer ressourcer/beskyttende faktorer omkring barnet, som virker støttende i barnets miljøer.

Samtaleredskabet fungerer afklarende i f.eks. udarbejdelse af den Børnefaglige Undersøgelse : men kan ligeledes fungerer udviklende for barnet. Derfor kan samtaleredskabet også nemt bruges f.eks. i forbindelse med handleplansopfølgning.

Anbefalet fra 3/4 år og opefter – afhængig af barnets funktionsniveau.

Jf. Barnets Lov §18, §19, §20